
Geleneksel guletler, Anadolu'nun bati ve güney kiyilarinda yüzlerce yildir balikçilik ve tasimacilik amaciyla kullanilan özgün planli teknelerdir. Tamamen usta yapisi - el isi olan gövdeleri ve iç bölmeleri genellikle çam, kestane ve maun gibi agaçlarin kerestesinden insa edilir.
Günümüz insaninin çagdas gereksinimlerine göre son yillarda yeniden dizayn edilen guletler, farkli büyüklüklerde, farkli standartlarda ve farkli yolcu kapasitesine sahip.
Hepsinde konforlu kamaralar, dus, wc, salon, güneslenme alanlari bulunuyor.Geleneksel Türk Guletleri, Akdeniz'in muhtesem güzelliklerine sahip kiyilarinda kullanilan, motor ve yelken donanimli, özel bir dizayna sahip ahsap gezi teknelerdir. Güverteleri, üzerindeki günlük yasamin gereklerine göre planlanmistir.
Genellikle teknelerin kiç güverteleri, yemek ve dinlenme amaciyla kullanilir. Ön güverte ise güneslenme terasi olarak degerlendirilir. Çagdas planli tekneler, geleneksel dizaynlarini korumakla birlikte, geçmiste balikçilik ve tasimacilik amaciyla kullanilan örneklere göre daha modern aksesuar ve ekipmana, daha genis karineye ve kullanim alanina sahiptirler. Guletlerin bir başka özelliği de, tamamen usta yapısı - el işi olmalarıdır. Bodrum, Bozburun, Marmaris ve Fethiye'de yüzlerce yıldır çam, kestane ve maun gibi ağaçların kerestesinden inşa edilen guletler, 1960'lı yılların başlarında Halikarnas Balıkçısı Cevat Şakir Kababağaçlı ve onun yakın dostları olan Ezra Erhat, Bedri Rahmi Eyüboğlu gibi Türkiye'nin seçkin yazar, bilim adamı, sanatçıları ve araştırmacılarının başlattığı mavi yolculuklar ile yeniden keşfedilmişlerdir.
İlk mavi yolcuların Karya ve Likya kıyılarında yaşadıkları güzellikler ve dünyaya tanıttıkları gulet üzerindeki yaşam biçimi, mavi yolculuğu filozofça bir etkinliğe dönüştürmüş ve günümüzün gulet charterlerinin de esin kaynağı olmuştur.Guletlerde seyir için esas olarak motor gücü kullanılır. Planlarına göre "ayna kıç", " karpuz kıç", "tirhandil" şeklinde isimlendirilen teknelerde yelkenden yardımcı güç olarak yararlanılır. Oldukça ağır yapılarından dolayı, ancak elverişli hava ve deniz koşullarında yelken seyri yapmak mümkündür.
Büyüklüklerine ve planlarına göre genellikle bir ya da iki direkli olarak inşa edilirler. Spor amacıyla kullanılan hafif yelkenli teknelerin aksine salma boyları fazla uzun değildir. Bu özellikleri ile guletler kıyılara ve sığ sulara yanaşmaya ve demirlemeye oldukça elverişlidir.
Günümüz insaninin çagdas gereksinimlerine göre son yillarda yeniden dizayn edilen guletler, farkli büyüklüklerde, farkli standartlarda ve farkli yolcu kapasitesine sahip.
Hepsinde konforlu kamaralar, dus, wc, salon, güneslenme alanlari bulunuyor.Geleneksel Türk Guletleri, Akdeniz'in muhtesem güzelliklerine sahip kiyilarinda kullanilan, motor ve yelken donanimli, özel bir dizayna sahip ahsap gezi teknelerdir. Güverteleri, üzerindeki günlük yasamin gereklerine göre planlanmistir.
Genellikle teknelerin kiç güverteleri, yemek ve dinlenme amaciyla kullanilir. Ön güverte ise güneslenme terasi olarak degerlendirilir. Çagdas planli tekneler, geleneksel dizaynlarini korumakla birlikte, geçmiste balikçilik ve tasimacilik amaciyla kullanilan örneklere göre daha modern aksesuar ve ekipmana, daha genis karineye ve kullanim alanina sahiptirler. Guletlerin bir başka özelliği de, tamamen usta yapısı - el işi olmalarıdır. Bodrum, Bozburun, Marmaris ve Fethiye'de yüzlerce yıldır çam, kestane ve maun gibi ağaçların kerestesinden inşa edilen guletler, 1960'lı yılların başlarında Halikarnas Balıkçısı Cevat Şakir Kababağaçlı ve onun yakın dostları olan Ezra Erhat, Bedri Rahmi Eyüboğlu gibi Türkiye'nin seçkin yazar, bilim adamı, sanatçıları ve araştırmacılarının başlattığı mavi yolculuklar ile yeniden keşfedilmişlerdir.
İlk mavi yolcuların Karya ve Likya kıyılarında yaşadıkları güzellikler ve dünyaya tanıttıkları gulet üzerindeki yaşam biçimi, mavi yolculuğu filozofça bir etkinliğe dönüştürmüş ve günümüzün gulet charterlerinin de esin kaynağı olmuştur.Guletlerde seyir için esas olarak motor gücü kullanılır. Planlarına göre "ayna kıç", " karpuz kıç", "tirhandil" şeklinde isimlendirilen teknelerde yelkenden yardımcı güç olarak yararlanılır. Oldukça ağır yapılarından dolayı, ancak elverişli hava ve deniz koşullarında yelken seyri yapmak mümkündür.
Büyüklüklerine ve planlarına göre genellikle bir ya da iki direkli olarak inşa edilirler. Spor amacıyla kullanılan hafif yelkenli teknelerin aksine salma boyları fazla uzun değildir. Bu özellikleri ile guletler kıyılara ve sığ sulara yanaşmaya ve demirlemeye oldukça elverişlidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder